Osolidarisk

Alla vi som har barn i skolan vet att skolan inte är gratis.
Trotsa att lagen förbjuder avgifter är det ständiga förfrågningar; 20 kronor till teater, 100 kronor till skolresan, 50 kronor till friluftsdagen och 40 kronor i fickpengar på utflykten. De flesta av oss kan betala och även om vi har principiella invändningar vill vi inte bråka.

Ingen vill ju vara en grinig surpelle som sätter käppar i hjulet för skolresor och annat kul. Jag vill inte att mina ungar ska klä skott för att deras principfasta pappa sagt nej till att lätta på plånboken med resultat att utflykten inte blir av. Men efter att ha lyssnat till företrädare för Rädda Barnen inser jag att det är dags att säga ifrån.

Jag vill ju inte att det som är kul för mina ungar ska innebära skam, magont och utanförskap för andra barn. För alla har inte råd. Det som är småpengar för vissa innebär för andra att det blir svårt att ställa fram mat på bordet. Inser vi detta så inser vi också att vår ”snällhet” i själva verket är ganska osolidarisk.

Lasse Ohly