En chans till

I Citybladet som posten delar ut idag  har Vänsterpartiet Gävle en annons. Vi lockar tävlingssvar och lottar ut 30 trisslotter. Frågorna är enkla så ta  chansen att pröva lyckan genom en lott. För att göra det ännu enklare, finns nödvändig information om frågorna i följande text här.

RUT-avdraget

Arbetsgivarorganisationen ALMEGA, arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, fick ut en undersökning om hur bidraget fördelats som återgavs ganska okritiskt i de flesta media. Senare visade det sig att de hade ganska fritt stuvat om siffror för att dölja att det det mesta av bidraget fortfarande går till de rikaste tiondelarna av Sveriges befolkning. Ytterligare har man minst sagt dubiös beräkning på hur många nya jobb som uppstått. För lite moteld titta på denna artikel:

Vänsterpartiet och företagen

Istället för att lyssna på borgerligt joller och rena lögner om förstatligande och kackerlackor, kan man läsa själv vad vi skriver om näringspolitik med tillhörande frågor.

Den nya arenan för kapitalets behov

Stora kapitalägare har stora kapital och möjligheterna med att plöja ned kapitalet i pryltillverkning minskar med tiden, allt färre fabriker behövs för allt fler prylar. Inom tjänstesektorn är riktningen densamma. Vad ska den stackars kapitalisten då göra med allt sitt kapital? Men vänta nu, har inte en massa människor fått för sig att ordna en massa tjänster gemensamt utan vinstintresse i något som kallas för offentlig sektor? Klart som korvspad, det här måste styckas upp och säljas till kapitalister så att det blir snurr på vinsterna igen!

Uppdatering 2 april 2010

En liten berättelse från ”verklighetens folk” :

Seppo Laine