Håll ihop! Seminarier på Konstcentrum/Silvanum 7-8 maj

Den 7-9 maj samlas hundratals Vänsterpartister från hela landet, ja faktiskt från hela världen, i Gävle för partiets 38:e kongress. Paralellt med förhandlingarna på Konsterthuset arrangerar vi seminarier för allmänheten på Konstcentrum/Silvanum. Välkomna dit eller till Konserthuset också för den delen. Fint värre kommer det att bli!
Mer om kongressen på http://kongress2010.vansterpartiet.se/

Fredag 7 maj

15.00 Bitterfittan Airlines
Teater och diskussion om jämställdhet, föräldraskap och kärlek.

16.00 “The Women and the Generals”
Film om folkmordet i Indonesien 1965. Diskussion med Data Brainanta från det Indonesiska vänsterpartiet PRD/Papernas

18.00 Hoola Bandoola – The story
Örjan Svedberg berättar om proggen i allmänhet och Hoola Bandoola i synnerhet.

19.00 #NYTT# Hur mår popvänstern? Uje Brandelius (Dr Kosmos), Jenny Wennberg och Lisa Persdotter (politisk – resp politisk redaktör på Arbetarbladet) samtalar, diskuterar och konfronterar?!;-)

Klubb Rättvisa är Kärlek
Efter 20.00 60 kr inträde

20.00 Club Love is All
21.00 Chikan
22.00 Twiggy Frostbite
23.00 Club Love is All

Lördag 8 maj

13.00 Bättre välfärd utan vinstintresse,
är det möjligt?
Oddvar Överbömoen från Fagförbundet (Norska Kommunal) berättar om arbetet med modellkommuner. Norska staten har precis utvärderat arbetet med mycket positiva resultat. Aron Etzler, Flamman, intervjuar

14.00 Händelser i dagens Palestina
Vad händer? Blir det fred någon gång eller? Hannaa Amireh från Palestinian Peoples Party samtalar med panel och publik om läget och möjligheter.

15.00 Lever drömmen om ett Fritt Kurdistan?
Nuri Yaman, BDP (Kurdiskt vänsterparti i Turkiet) samtalar om läget i Kurdistan och om kurdernas situation i Turkiet och världen.

16.00 Bokslut Reinfeldt
Stefan Carlén, Förbundsekonom på Handels, berättar utifrån boken ”Bokslut Reinfeldt” om vad som hänt med Sverige de sista fyra åren.