Artiklar

Välbesökt möte med Jonas Sjöstedt

Ungefär 150 personer slöt upp på måndagskvällen i f.d. Folkets Hus för att lyssna på och träffa Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt. Huvudtemat för kvällen, liksom för Vänsterpartiet i kommande valrörelse, var jämlikhet och varför det är så viktigt och bra för såväl samhället som medborgarna. Jonas belyste detta ur en rad olika perspektiv och lyfte bland annat fram den forskning som visar att stora klyftor i samhället är skadliga i sig och det faktum att Sverige är det land i OECD där dessa ökar mest, även om utvecklingen har stoppats upp något under den rödgröna regeringens ledning. Det sistnämnda är dock i princip enbart Vänsterpartiets förtjänst och de framgångar som uppnåtts i budgetförhandlingarna med regeringen och inte minst genom en mängd jämlikhetsreformer. Jonas betonade att om Socialdemokraternas strävan efter ett samarbete med Centerpartiet och Liberalerna blir verklighet så kommer utvecklingen att gå i en helt annan riktning, dvs långt högerut.

Han klargjorde också att Vänsterpartiet är SD:s motpol och att kampen för ett jämlikt och solidariskt samhälle är boten mot rasism och fortsatta framgångar för detta parti. Hur samhället och dess ekónomiska system är uppbyggt – riggat – för de rika utgjorde också en viktig del av Jonas Sjöstedts tal. Innan det avslutande fikat och minglet fick publiken chansen att ställa frågor i vitt skilda ämnen till partiledaren, vilket också många gjorde. Vänsterpartiet Gävle tackar Jonas och publiken för en givande och inför valrörelsen peppande kväll!