Artiklar

Internationella kvinnodagen och Vänsterpartiet Gävles årsmöte

TVÅ VIKTIGA DATUM – 8 OCH 18 MARS!

Kom med den 8 mars och fira internationella kvinnodagen på Gävle stadsbibliotek med Vänsterpartiet!  Firandet inleds 17:00 och avslutas vid 21-tiden.

Kl 17 Filmvisning SJU RÖSTER
Sju kvinnor från sju olika länder har intervjuats om hur de upplever att vara kvinna i sitt land och sin kultur. Resultatet blev en film producerad av föreningen Kulturum tillsammans med mediaelever på Borgarskolan Gävle hösten 2017.

Kl 19 FYRTIO ÅR I FÄNGELSE FÖR MISSFALL
Vi får möta María Teresa Rivera från El Salvador som höjde sin röst för kvinnors rättigheter redan i fängelset. Hon fick hjälp och blev frisläppt efter fyra år i ett land där abort är totalförbjudet. Våldtäkt incest eller dödlig sjukdom spelar ingen roll straffet blir ofta 30-40 års fängelse för mord. Frågan har börjat diskuteras i parlamentet där några högerkonservativa ledamöter vill öka straffet till 50 år medan några i vänsterregeringen vill slopa totalförbudet. I samarbete med Amusades Salvadoransk kvinnoförening i Sverige.

Det kommer att finnas möjlighet att fika eller äta medan Sara Kreft (official) framför egna och andras sånger.

ÅRSMÖTE 18 MARS

Söndagen den 18 mars klockan 14:00 är det dags för Vänsterpartiet Gävles årsmöte som hålls i Silvanum. Alla medlemmar är hjärtligt välkomna!