Artiklar

Vänsterfesten

GÅ PÅ VÅRENS SVÄNGIGASTE OCH VÄNSTRIGASTE FEST!

Vänsterfeministiska Cats & Dinosaurs intar Gamla Katolska Kyrkan i Gävle med egensinniga texter och mellansnack som behandlar i princip allt UTOM romantisk kärlek – arbetskritik, praktisk marxism, antirasism och feministisk teori. Allt levererat i jazzlåtens kompakta format, med en tonårspunkares nakna intensitet och en bluestants sargade hjärta! 8-mannabandet Cats & Dinosaurs blandar den objektivt bästa musikstilen med den objektivt bästa politikstilen. Resultat: plakatpolitisk sång- och dansfest! Med fötterna planterade i swingtraditionens radikala bakvatten är den musikaliska ledstjärnan svänget, lekfullheten och dansglädjen. Fira in våren och peppa inför 1:a maj och valåret 2018 med Vänsterpartiet Gävle! Bandet börjar spela 19:30.

DJ
Under kvällen i övrigt så är det DJ Pelle Pel som sköter grammofonen och underhåller oss med att spela swing, jump blues, bebop, r&b, rockabilly, doowop, ska och annat bra från den västafrikanska diasporan och annan glad musik från åren 1930-1965!

BILJETTER TILL VÄNSTERFESTEN
18 år – 100 kr – ENDAST FÖRKÖP!
Vid frågor, anmälan och bokning av biljetter maila till [email protected] Du kan även swisha till 1236179592 Ange namn på alla ni betalar för!

FÖRFEST MED FILM
Vi inleder kvällen med den fantastiska filmen ”Swingkids- de sista rebellerna” 15.30-17.30. I 1930- och 40-talens Tyskland var jazz-och swingmusiken förbjuden då den ansågs vara ”n-musik”. Filmens Jazzintresserade ungdomar konfronteras med Hitlerjugend och vänskap sätts på prov när de tvingas till personliga och moraliska ställningstaganden.

Filmen är gratis men särskild anmälan krävs till vä[email protected] och för att det ska bli en fin filmupplevelse så behövs det att en kommer i tid och vanligt biohyfs krävs. Det är alltså inget komma-och-gå- arrangemang, dörrarna stängs när filmen börjar och öppnas inte för andra förrän filmen är slut! OBS! FILMEN VISAS I PARTILOKALEN PÅ BRYNÄSGATAN 38 B

FÖRFEST MED DANSKURS I QUEER LINDYHOP
Inget danstvång, men alla kan dansa! Innan konsertkvällen startar kommer du att få chans att prova-på-dansa med dansinstruktörer ur bandet kl 18-19 så att du vågar släppa loss din inre swingkatt under festen! Queer innebär att det är könsneutral pardans, du får lära dig att både följa och leda så att alla kan dansa med alla. Det är gratis men anmälan krävs till [email protected]

BAR
18 år – Inget dryckestvång, men alla blir törstiga och hungriga och det kommer att finnas bar med goda, lättare drycker, enklare mat, snacks och självklart alkoholfria alternativ till billiga priser! Kaffe och sötsaker till den som blir trött!