Artiklar

Valet

I valet till kommunfullmäktige i Gävle kommun fick Vänsterpartiet 8,98%, vilket är en ökning med 0,18%. I antal röster innebär det 5978 och det är 324 fler än i förra valet. Vi behåller våra sex mandat i kommunfullmäktige och ordinarie ledamöter blir Gin Akgul Hajo, Isabella Bexell, Tord Fredriksen, Kristina Sjöström, Owe Hellberg och Charlotta Lagnander. Ersättare är Seppo Laine, Maud Liljeqvist och Jonas Ryberg.

Här i Gävle ökade Vänsterpartiet med 1,76% till 8,47% i riksdagsvalet, vilket innebär 5609 röster. Det är en ökning med 1299 röster. Ulla Andersson från Gävle kommer även fortsättningsvis att vara Vänsterpartiets riksdagsledamot från Gävleborgs län.

I valet till landstingsfullmäktige ökade Vänsterpartiet med 0,32% och fick sju mandat, vilket är en ökning med ett. Gävlebor i det nya landstingsfullmäktige är Fredrik Åberg Jönsson, Kristina Sjöström och Lasse Langeborg.

Från kommunvalet kan också noteras att de rödgröna partierna får lika många mandat under nästa mandatperiod som den innevarande, medan alliansen till följd av Moderaternas ras backar. SD går framåt relativt kraftigt. Hur Gävle kommer att styras under de närmaste fyra åren är än så länge en helt öppen fråga.