Artiklar

Vänsterpartiet Gävle i opposition

”Sveriges starkaste Allians” är död och Socialdemokraterna bildar styre och håller på att ta fram en gemensam budget med de borgerliga partierna Liberalerna och Centerpartiet och med Miljöpartiet de gröna.
Vänsterpartiet Gävle befinner sig i opposition.

Det rödblågröna styret lovar allt åt alla. Vänsterpartiet undrar vems hjärtefrågor som får råda när det kommer till utförsäljningar, privatiseringar, besparingar, och försämringar av arbetsvillkor? Enligt det nya styrets politiska plattform vill man bl. a. införa så kallade utmanarrätter. Ett sätt för privata företag att ta över i stort sett vilken kommunal verksamhet som helst En utförsäljning av kommunal verksamhet till lägstbjudande. En nyliberal fantasi som kan slå sönder välfungerande kommunal verksamhet, där kommunen får ta kostnaden för den ökande administrationen.

-Skattepengar måste kunna användas bättre, säger Vänsterpartiet Gävles ordförande, Tord Fredriksen

En annan punkt i plattformen handlar om att man på tvärs mot forskning, expertis och myndigheter vill underlätta införandet av betyg i årskurs 4, ” Ansökan om möjligheten att ge betyg från årskurs 4 avgörs av rektor på varje skola.”
– Vänsterpartiet Gävle vill istället se mindre betygshets och mer arbetsro i skolan, säger Tord Fredriksen, ordförande.

Vill du medverka till en tydligare vänsterpolitik? Välkommen som medlem i Vänsterpartiet https://vansterpartietweb.azurewebsites.net/#/newregister

På bilden Vänsterpartiets kommunalråd i opposition, Gin Akgul Hajo, som lovar göra allt för att leva upp till Vänsterpartiets väljares förväntningar.