Artiklar

8 mars

Internationella kvinnodagen 8 mars 2019 med Vänsterpartiet Gävle kl 10-22 Sjömanskyrkan. Alla är välkomna.

Soppa, fika, feministiskt självförsvar, drinkar, quiz

Kl 11 En skolkurators tankar om tjejers möjligheter att bestämma över sin liv med Monika Alftin
Kl 12 Teknik och tillit i #Metoo-rörelsen med Karin Hansson sopplunch serveras till solidaritetspris i samband med föreläsningen
Kl 13.30 Arbete mot könsstympning på Familjecentral Sätra med Karin Berglund och Anne-Maj Engström
Kl 16 och 17 Filmvisning ”Konte”
Kl 19 Lika villkor på arbetsplatsen och i hemmet med Marianne Sund
Kl 20 Feministisk efterfest med banderollmålning, quiz, kampsång, systerskap och politik
Kl 21 Musik med Elin Callmer

Tjejers möjligheter att bestämma över sina liv

Kl 11 Sjömanskyrkan
Monika Alftin är kurator på Polhemsskolan i Gävle. Hon berättar om sina erfarenheter i arbetet som skolkurator.
Vi bjuder på fika.

Teknik och tillit i #MeToo-rörelsen

Kl 12:00 Sjömanskyrkan. Karin Hansson är docent i data- och systemvetenskap med samarbetsprocesser online som forskningsområde. I denna föreläsning presenterar hon de preliminära resultaten i ett nyligen påbörjat forskningsprojekt vid Stockholms Universitet om svenska #metoo-rörelsen, där fokus ligger på hur rörelsen organiserades.

I samband med föreläsningen serveras sopplunch till solidaritetspris. Alla är välkomna.

Arbete mot könsstympning på Familjecentral Sätra

Kl 13.30, Sjömanskyrkan
Anne-Maj Westlund, barnmorska, och Karin Berjlund, socionom jobbar tillsammans på Familjecentral Sätra. De informerar om könsstympning som en del av hederskontexten och berättar vad en familjecentral är och hur de arbetar mot könsstympning på familjecentralen. Föreläsarna kommer att ge baskunskaper kring vad könsstympning är och vilka konsekvenser det ger samt hur de börjat jobba med frågan.
Alla är välkomna, vi bjuder på fika.

Konte

Filmvisning Konte kl 16 och kl 18 Sjömanskyrkan.

Filmen är 15 minuter lång. Konte är en ung man som flytt Somalia på grund av kriget och hamnat på ett asylcenter i Sverige. För Konte är hemlandets traditioner viktiga och i Somalia praktiseras fortfarande kvinnlig omskärelse bland vissa etniska grupper, trots att det är olagligt. Han träffar så Samantha, född i Sverige av somaliska föräldrar, och hon är mycket ensam efter föräldrarnas skilsmässa. Konte säger att omskärelse hör till hans tradition och kräver att Samantha gör det, men en socialarbetare pressar honom om kvinnlig omskärelse och om vad han egentligen vet om det. Alla är välkomna, vi bjuder på fika.

Lika villkor på arbetsplatsen och i hemmet

Kl 19-20
Marianne Sund uppväxt i Ockelbo med en Mamma som arbetade inom tvättindustrin. Tidiga minnen av hur man pratade om arbetsvillkoren över en slät kopp kaffe och med en virkning i handen väckte tankar och känslor som sedan skulle komma till en insikt. ‒ Orkar och vill jag arbeta på min arbetsplats om jag inte kan påverka mina och mina kamraters villkor? I mer än tio år har jag haft medlemmarnas förtroende att vara Klubbordförande för IF Metall på Berendsen Textilservice i Ockelbo,

När vi ser på jämställdhet på arbetsplatsen så behöver vi ha en insikt i var kampen började, vilka hinder har kvinnor forcerat under åren för att få rätten att kunna försörja sig själva och sin familj?

Feministisk efterfest

Kl 20-01

Feministisk fest på internationella kvinnodagen!

Vi hänger i Sjömanskyrkan hela kvällen, målar banderoller, systerskapar och sjunger kampsång.

~ELIN CALLMER~
Kl 21:00 spelar Elin Callmer som sjunger proggiga, politiska visor.

~BANDEROLLMÅLNING~
Vi målar lite banderoller under kvällen, småa och stora. Ung Vänster Gävles inofficiella banderollutskott visar hur man målar snyggast banderoller i stan.

~KAMPSÅNG~
Ingen 8 mars utan kampsång! Det kommer finnas kampsångshäften utskrivna, med lite beskrivningar av sångerna som finns med.

~FEMINISTISK QUIZ~
Frågor om kvinnorättskampen och andra feministiska ämnen!

Vi bjuder på tilltugg och alkoholfria drinkar!