• Nya vågen

Nya vågen

Är du intresserad av vad som händer och hur vågen breder ut sig i Sverige

Följ Vänsterpartiets feministiska våg: http://www.nyavagen.nu/category/kampanj/

Nu startar Vänsterpartiet den nya feministiska vågen

En feminism från vänster, som sköljer bort orättvisorna – och ger plats att bygga ett medmänskligt samhälle där både kvinnor och män kan ta sin rättmätiga plats både i politiken, skolan, i arbetslivet och hemma.

Mer information om den feminsitiska vågen hittar du här: http://www.nyavagen.nu/

________________________________________________________________________________

Tio timmar kvinnodag

Fotograf: Lisbeth Schön

Tio timmarsmaraton på internationella kvinnodagen var det på Silvanum/Konstcentrum där dagen avslutades med musik och stand-up.

Spyr på patriarkatet stod för musiken. Lovisa Reidler, Elin Skalk, Sofi Pousette och Liselotte Bostedt på scen.Fotograf: Lisbeth Schön

Just för att 8 mars inföll på en lördag blev det möjligt att satsa extra mycket med inslag om allt från mäns våld mot kvinnor till kvinnors förutsättningar i arbetslivet. Närmare 300 personer kom under dagen och störst intresse var det för Cecilia Hed Malmström som ställde frågan om det finns könsrelaterat ledarskap. Hon är den första svenska kvinnan som varit på Sydpolen och dessutom som ensam kvinna i en manlig organisation och under extrema förhållanden.

– Det har gått bra och vi har haft folk här hela dagen, säger Sandra Söderqvist från vänsterpartiet som är en i planeringsgruppen.

”Spyr på patriarkatet” och stå-upparen Anna Siekas avslutade dagen.

Tre av tjejerna i musikgruppen Spy på patriarkatet går på Vasaskolans musiklinje, en på Borgarskolan. De har spelat ihop mycket men gruppen har bara funnits ett halvår och spelar fortfarande mest covers, pop, ballader och rock. Det här var deras första framträdande. Och namnet?

– Det kom vi på bara sådär. Vi är feminister, ser att vi lever i ett patriarkat och är för ett jämställt samhälle, säger Elin Skalk.

– Nu håller vi på och skriver egen musik.

Anna Siekas tar för kvällen upp sina vanliga kärnfrågor om jämställdhet och kamp mot orättvisor.

– Det är kanske enklare att ta emot ett budskap om man kan skratta åt det också, säger hon.

Lisbeth Schön026-15 96 44[email protected]

Publicerad 8 mars i Gefle Dagblad: http://gd.se/nyheter/gavle/1.6939459-tio-timmar-kvinnodag

Det är dags för en ny feministisk våg

Den internationella kvinnodagen har firats i över hundra år.
Det är en dag då vi uppmärksammar kvinnors kamp för våra mänskliga rättigheter. Vi vill gärna hylla alla kvinnor i historien som kämpat i arbetarrörelsen för drägliga arbetsvillkor, en lön att leva på och rätten till organisering. Vi vill också uppmärksamma alla kvinnor före oss som kämpat för kvinnors rättigheter som rösträtt, preventivmedel, fria aborter och sociala reformer och välfärd som gjort den möjligt att ta viktiga steg mot ett mer jämställt samhälle. Kvinnorna osynliggörs och glöms så lätt bort när man beskriver historien och samhällsutvecklingen.

Men internationella kvinnodagen handlar inte enbart om historien eller andra fattiga eller mindre demokartiska delar av världen. Kvinnokampen behövdes för hundra år sedan och den behövs här och nu. Det är dags för en ny feministisk våg.

Kvinnor och män ska ha samma makt och samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv. Om man håller med om det, om man ser att det finns orättvisor på grund av kön och vill göra något åt det, då är man feminist.

Ute i världen och Europa vinner abortmotståndet gehör. I Sverige under högerregeringen har orättvisorna mellan könen åter ökat. Skattesänkarpolitiken har gynnat välavlönade män på de många kvinnornas bekostnad. Högerregeringen har lagt 27 gånger mer på skattesänkningar än till vård, skola omsorg. Arbetslösheten ökar, de otrygga anställningsformerna breder ut sig allt mer och stressen i arbetslivet är alltför omfattande, samtidigt som A-kassa och sjukförsäkring försämrats kraftigt. Att det pågår en backlash för oss kvinnor blir synligt för allt fler.

Våld i nära relationer är vardag för alltför många kvinnor och deras barn. Vi har också upplevt hat och hot mot kvinnor på nätet och flera friande domar avseende övergrepp och våldtäkter har på senare tid väckt debatt och krav på samtyckeslagstiftning. Allt fler kvinnor börjar prata om sina erfarenheter och nya feministiska aktivister vägrar bli styrda och bedömda av patriarkala attityder och beteenden. Vägrar att låta sig tystas eller begränsas på grund av sitt kön. Samtyckeslagstiftning är en viktig reform för att ändra på normen för hur samhället ser på kvinnors rätt till sina egna kroppar.

Den nya feministiska vågen behövs och vi är självklart en del av den. Den internationella kvinnodagen behövs för att samlas och ge varandra kraft. Det behövs en ny regering och en ny politik för att nå jämställdhet. Låt oss se till att vi får det!

Ulla Andersson, riksdagsledamot (V)

Marita Engström, Kommunalråd Gävle (V)

Maritha Johansson, sammankallande i feministiskt nätverk Gävle (V)

Kristina Sjöström, vice ordförande Vänsterpartiet Gävle